Osäkerhetens roll inom molntjänster

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Osäkerhetens roll inom molntjänster Seminariedatum: 2017-06-02 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Alex Christensson, Sam Lidström, Henrik Prior Handledare: Hans Knutsson Nyckelord: Transaktionskostnader, Molntjänster, Osäkerhet, Opportunism, Begränsad Rationalitet. Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur transaktionskostnadsteorin med osäkerhet som utgångspunkt, kan förklara molntjänsters empiriska utveckling sett till företags val av organiseringsform. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och genomfördes med en deduktiv ansats genom en fallstudie. Data samlades in från nio semistrukturerade intervjuer och från sekundära källor. Det insamlade empiriska materialet analyserades därefter genom öppen kodning enligt metoden grundad teori. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska utgångspunkten är transaktionskostnadsteorin. Studien utgår från osäkerhet som enligt Williamson (1979) är en av tre kritiska faktorer som anses karaktärisera transaktioner och ge upphov till transaktionskostnader. Vidare delas osäkerhet upp i två komponenter; miljöbetingad- och beteendebaserad osäkerhet. Empiri: Tidigare kvalitativ forskning inom molntjänster i relation till transaktionskostnadsteorin är begränsad. Författarna ställde sig nyfikna till hur en äldre teori verkar i en aktuell och relativt outforskad kontext. Empirin består av insamlad primärdata från nio respondenter som antingen tillhör eller har tillhört företag som levererar molntjänster. Resultat: Utifrån de resultat som denna studie genererat, visar det sig att transaktionskostnadsteorin med utgångspunkt i osäkerhet, korrekt förklarar den empiriska utveckling som molntjänster medfört.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)