Förståelse och dess inverkan på kunskapsspridning i kunskapsföretag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva och analysera de anställdas förståelse för kunskapskanaler inom kunskapsföretag samt vilka konsekvenser detta får för företaget. Studien har en abduktiv ansats där primärdata främst samlats in genom en kvalitativ fallstudie. Intervjuobjekten är medarbetare på fallföretaget Ernst & Young och primärdata är insamlad genom tio semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet är analyserat med hjälp av det teoretiska ramverket som grundar sig i teorier kring Knowledge management, Kunskapsöverföring samt Förståelse. Studiens resultat visar att medarbetarnas förståelse för organsiationens kunskapskanaler har stor inverkan på medarbetarnas användande av dessa. Detta resulterar i sin tur i att kunskapspridningen kan hämmas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)