Lärares uppfattningar om klassrumsklimat : Intervjustudie med några pedagoger

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning och ekonomi

Sammanfattning: Stämning, relationer och miljöer skiljer sig från klassrum till klassrum. Vårt gemensamma intresse och vår strävan om hur man skapar goda relationer och ett positivt klimat i klassrummet ligger som grund för vår studie. Syftet med studien är att lyfta fram vad som kännetecknar ett positivt klassrumsklimat, vad som kännetecknar ett bra ledarskap samt hur läraren kan arbeta för att skapa ett positivt klassrumsklimat. Genom intervjuer med pedagoger samt relevant forskning och litteratur vill vi synliggöra några pedagogers tankar om fenomenet klassrumsklimat. Studien är uppbyggd på intervjuer med fem utvalda pedagoger, pedagogerna valdes utifrån deras olika arbetsplatser och erfarenheter. Anledningen till detta var för att de skulle kunna ge studien olika infallsvinklar i skapandet av ett positivt klassrumsklimat. Efter genomförandet av intervjuerna sammanställdes svaren och åsikterna för att hitta gemensamma nämnare hos informanterna. I resultatet framkommer det att gruppens klimat har stor påverkan på elevens lärandemöjligheter. Ett positivt klasrumsklimat kännetecknas av att alla upplever att de är delaktiga, de känner sig trygga, det finns tydliga mål med undervisningen och alla vågar vara sig själva. Detta kan ändå se mycket olika ut i olika klasser beroende på hur ledarskapet ser ut. Under intervjuerna framkommer det att ledarskapet har en bidragande roll till ett positivt klassrumsklimat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)