Personlig försäljning : Hur viktig är den personliga försäljningen utifrån butikens perspektiv? Hur skiljer den personliga försäljningen sig mellan privatägda respektive kedjeanslutna butiker?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Patricia Sternfeldt; Sophia Isaksson; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Personlig försäljning är idag en viktig faktor för en butik som vill kunna konkurrera på marknaden och för de butiker som vill skapa det lilla extra i köpupplevelsen. Som läsare av denna uppsats kommer ni att få läsa om hur den personliga försäljningen skiljer sig mellan privatägda respektive kedjeanslutna butiker. Uppsatsens syfte är att genom intervjuer och observationer i privatägda respektive kedjeanslutna butiker inom klädbranschen, se skillnaden mellan personalens arbete med den personliga försäljningen. Vi vill se hur de olika butikerna differentierar sig i den personliga försäljningen samt se om det finns eventuella likheter mellan dem. Syftet med uppsatsen är att beskriva hur de olika butikerna använder sig utav den personliga försäljningen och se om det är en viktig faktor för butikerna. Uppsatsens undersökning bygger på intervjuer med tre butikschefer från tre kedjeanslutna butiker samt tre butikschefer från tre privatägda butiker. Vi har intervjuat dessa för att få reda på hur de arbetar med personlig försäljning och se om det är något de lägger stort fokus på. För att få en klarare bild på hur de faktiskt jobbar med dessa faktorer så har vi även intervjuat butikernas personal. För att se hur personalen arbetar med den personliga försäljningen i butiken har vi även gjort observationer, då vi observerade servicemötet mellan personal och kunder. Vi kan konstatera att det finns skillnader i den personliga försäljningen mellan privatägda och kedjeanslutna butikerna. De kedjeanslutna butikerna arbetar med den personliga försäljning, men inte på en lika hög nivå som de privatägda. De privatägda butikerna måste arbeta med att skapa starka band till sina kunder och detta gör de utefter den personliga försäljningen. Butikerna konkurrerar med de stora kedjorna men eftersom de privatägda butikerna aldrig konkurrerar med till exempel pris, så kan de fokusera på service och skapa starka band med sina kunder för att de skall få ett positivt ryckte och behålla sina kunder. Personalen i kedjebutikerna är i behov av att arbeta som ett team och kunna butikens affärsidé så att företaget får ett enhetligt inryck ut mot kunderna, detta för att kunna påverka sina kunder effektivt .

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)