Framgångsfaktorer för en lyckad partnering – Entreprenörens perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Partnering omvandlar ett projekt med flera involverade företag till ett temporärt gemensamt företag, “projektet AB”. – Johan Johansen    Någon behöver en byggnad uppförd, ett byggföretag åtar sig uppdraget och när det är färdigt får de betalt. Så har det varit i flera hundra år. Allt eftersom byggbranschen utvecklades och växte uppstod problem som löstes med innovativa lösningar. En kvarstående utmaning i byggbranschen är samspelet mellan olika aktörer och partnering anses vara den hittills bästa lösningen för detta.  Men vad är partnering? Och vad definierar ett lyckat partneringprojekt? Vilka parametrar och faktorer anses vara av störst tyngd för att få en så problemfri byggprocess som möjligt? Stämmer entreprenörens perspektiv överens med beställarens? Detta svarar denna rapport på samt dess omkringliggande aspekter och faktorer. Perspektivet som används är utifrån entreprenören Skanska Sverige AB.  Metoden som används för genomförandet av denna rapport är inledningsvis en beskrivning av begrepp och tidigare definitioner för att skapa ett teoretiskt ramverk att förhålla sig till. Efter detta utförs intervjuer av tolv nyckelpersoner, varav tio inom Skanska och två från beställarsidan. Med hjälp av svaren från intervjuerna sammanställs ett resultat i kapitel 4. Slutligen skrivs en diskussion och slutsats som härleds av både resultatkapitlet och det teoretiska ramverket. Här konkretiseras informationen och knyter an till syftet för rapporten och besvarar de frågeställningar som ställs i kapitel 1.4.  Resultatdelen beskriver dels det som respondenterna anser vara det viktigaste vid ett projekt utfört i partneringform, dels de områden som behöver utvecklas. Genom svaren som erhållits går det urskilja en genomgående åsikt om att partnering bör tillämpas i de komplicerade projekten, likaså är det till fördel att parterna ingår i samverkansformen i tidigt projektskede. Många svar tyder också på att det är viktigt att uppehålla goda relationer såväl i arbetet som efter projektets slut. Något som nämns som en utmaning i partnering är kunskapen av att arbeta på det sättet.  I slutsatsen besvaras frågeställningarna som formulerats i kapitel 1.4 och återspeglar syftet med rapporten. En sammanfattning av de viktigaste parametrarna för att nå en lyckad partnering beskrivs i nedanstående punktlista:  • God kommunikation mellan aktörerna i projektet. • Tillit och förtroende. • Engagemang och mognadsgrad från de inblandade. • Gemensamma mål inom organisationen. • Rättvis och öppen ekonomi.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)