Idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling : NIU- elevens upplevelse
Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att undersöka elevers upplevelse av tillgängligheten utav idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling på Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) i Stockholms län. De frågeställningar som studien besvarar är: Vilka idrottsmiljöfaktorer, som främjar talangutveckling, skattar NIU-eleverna högst och lägst? Finns det en skillnad i upplevelsen av idrottsmiljöfaktorer mellan lag- och individuella idrottare på NIU-gymnasium? Metod: Studien använder en kvantitativ ansats och datainsamlingsmetoden skedde med hjälp av en enkät. Enkäten genomfördes på tre skolor i Stockholms län, söder- och norrort. Dataanalysen genomfördes i Excel och statistikprogrammet Jamovi. Studiens teoretiska ramverk utgår ifrån Henriksens (2010) åtta miljömässiga framgångsfaktorer. Resultat: Samtliga NIU-elever (n=96) skattade idrottsmiljöfaktorerna “Träningsgrupper med stödjande relationer”, medelvärde 5,52 (±0,20), och “Träningen tillåter sampling”, medelvärde 5,52 (±0,09), högst och “Samordnade insatser” lägst medelvärde 2,96 (±0,85). De idrottsmiljöfaktorer som studien kunde visa en signifikant skillnad mellan lag- och individuella idrottare var i “Träningsgrupper med stödjande relationer”, “Stöd för utvecklingen av psykosociala färdigheter” och “Stark och enhetlig organisationskultur”. Signifikanta skillnader hittades under följande frågor: ”jag känner mig trygg i min träningsmiljö för det mesta” (p=0,002), ”någon att prata med om idrottsrelaterade problem” (p=0,002), ”någon att lita på i min träningsmiljö” (p=0,026), ”samarbetar med relevanta personer” (p=0,023) och ”möjligheten att använda NIUs anläggningar utanför skoltid” (p=0,007). Slutsats: Samtliga NIU-elever skattar “Träningsgrupper med stödjande relationer” och ”Träningen tillåter sampling” som högst och “Samordnande insatser” som lägst. Det finns en skillnad i upplevelsen av idrottsmiljöfaktorerna: “Träningsgrupper med stödjande relationer”, “Stöd för utvecklingen psykosociala färdigheter” och “Stark och enhetlig organisationskultur”. Lagidrotterna på NIU-gymnasium i Stockholms län upplever att de har dessa idrottsmiljöfaktorer i lägre grad jämfört med de individuella idrottarna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)