Fallstudien Alice : Skolans stöd till en särbegåvad elev

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Författare: Maria Åström; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Alla elever ska få det stöd de behöver i skolan för att kunna utvecklas och nå sin fulla potential. Studien genomfördes med utgångspunkt att granska hur ett sådant stöd kan se ut och hur väl stödet fungerar. Genom observationer och intervjuer har en fallstudie med en särbegåvad elev i matematik genomförts i syfte att granska stödet, hur väl stödet utvecklar elevens matematiska förmågor samt hur eleven själv uppfattar stödet. Eleven undervisas av en mentor i en liten grupp tillsammans med en annan elev. Observationerna visar att stödet i stort uppfyller de utvecklingsområden som krävs för att utveckla de matematiska förmågorna hos eleven, trots bristande arbete med problemlösning och matematiska diskussioner. Eleven själv anser att mentorstödet fungerar och har bidragit till att matematiken återigen är utmanande och rolig. Med utgångspunkt från studien kan man ställa hypotesen att lärarens kompetens och anpassningar efter individens behov och önskningar har en speciellt viktig roll att spela för att stödet till särbegåvade elever ska fungera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)