Vem är du…egentligen? : En hermeneutisk studie om identitetsutveckling hos andra generationens invandrare

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Amal Zaidan; Ayan Dahir; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie undersöker identitetsutvecklingen hos andra generationens invandrare, och hur identitet formas i skärningspunkten mellan den svenska kulturen och föräldrarnas kultur. Studien tar fram en förståelse kring dessa individers upplevelse av att utveckla en egen identitet genom att tillhöra dessa kulturer. Denna studie följer den hermeneutiska forskningsprocessen, där empirin består av materialet från tio dialogiska semistrukturerade intervjuer med individer som är mellan 20 och 40 år och har olika etnisk bakgrund. Studiens teoretiska och begreppsliga ramverk bygger på olika perspektiv på identitet och identitetsskapande, det symboliska perspektivet med fokus på utvalda delar ur det dramaturgiska perspektivet av Goffman kombinerat med Giddens resonemang om ontologisk trygghet. Studiens resultat består av en huvudtolkning som grundar sig på två övergripande teman som är icke- permanent identitet och omgivningens syn på “invandrare” och den upplevda tillhörigheten. Det först temat förklarar hur deltagarnas identitetsutveckling kännetecknas av variation, där tillhörighet i två kulturer gör det omöjligt att identifiera sig på ett enda sätt. Deltagarna lever istället med olika identiteter som kan förstärkas eller försvagas i olika kontexter och i förhållande till olika platser. ​​Det andra temat belyser att deltagarnas olika identiteter beror till stor del på omgivningen och dess förutfattade meningar vad gäller hur en etnisk svensk ska vara. Att inte passa in i den normativa föreställningen om svenskhet påverkar känslan av tillhörighet hos deltagarna, vilket därmed resulterar i svårigheten av att identifiera sig på ett enda sätt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)