Kunskapsförmedling i Traineeprogram : En komparativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Rodrigo Lopez Madrigal; Angelica Hassel; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Praktikplatser och som det numera kallas traineeprogram har länge använts för attintegrera studenten i företagskulturen. Ur företagets synvinkel är traineeprogrammetett viktigt verktyg för att säkerställa kompetensförsörjning till nyckelpositioner inomföretaget. Ett välfungerande och effektivt program är också mycket angeläget förföretaget ur en ekonomisk synvinkel då signifikanta ekonomiska resurser spenderaspå traineen och programmet. Traineeprogrammet är en konkret och direkt beskrivningav ett företags förmåga att identifiera, samla, hantera och ge vidare den kunskap somunder tiden skapas inom företaget. På grund av dessa nämnda faktorer är justutformningen och kunskapsförmedlingen i ett traineeprogram intressant att studera.Vidare har det i Sverige genomförts få komparativa studier av hur kunskap förmedlasi traineeprogram. Syftet med uppsatsen är att utifrån ett inlärningsperspektiv genomföra en komparativstudie av tre olika traineeprogram.Studien grundas på intervjuer med ansvariga för traineeprogram på tre större svenskaföretag. Respondenterna är ansvariga för traineeprogrammet i sin helhet men ocksåför programmets rekrytering. Företagen valdes på grund av deras storlek i antalanställda och branschtillhörighet. Detta för att kunna studera tre program av liknandeutformning dock eftersträvades en viss skillnad i företagsstruktur. Studien baserasockså på en litteraturstudie kring traineeprogram och olika inlärningsteorier medsärskild vikt på Knowles teori kring vuxnas inlärning.Studien har visat att utformningen av programmen kan variera. De studeradetraineeprogrammen har dock visat vissa fundamentala likheter vad det gällerutformning, de är alla av liknande längd, storlek i antal traineer och alla programmenhar någon typ av utbildning som följer genom programmet. Dock finns skillnader istruktur. Ett av programmen var mycket välplanerat och programmet har funnits i ca40 år (Företag C) emedan de två övriga programmen påvisade mindre struktur vad detgäller förutbestämd planering. Vidare visade traineeprogrammen också storaskillnader i traineens egna ansvar och påverkan på sin situation vad det gällerarbetsuppgifter och planeringen av traineeprogrammet. Ett företag (Företag A) gavtraineen mer möjlighet att påverka dennes program än de andra företagen. Studienvisar att de tre traineeprogrammens utformning uppfyller de studeradeinlärningsteorierna till olika hög grad. Det nämnda Företaget A som gav traineenstörst eget ansvar svarade också bäst mot inlärningsteorin. De studerade företagenförmedlade alltså kunskap i traineeprogrammen genom att låta traineen fåupplevelsebaserade erfarenheter i form av praktikperioder på olika avdelningar,studiebesök och verkstadspraktik. Vidare fick traineerna gå kurser relevanta förrespektive företag, gå på seminarier med interna och externa föreläsare samtgenomföra reflekterande utvärderingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)