Pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn : En intervjustudie om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan. Frågeställningarna för att besvara vårt syfte är följande: Hur beskriver pedagogerna sitt förhållningssätt till flerspråkighet i förskolan? Hur beskriver pedagogerna sitt arbete med att stötta flerspråkiga barns språkutveckling? Metoden som använts för att besvara syftet och frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. Vi har genomfört fem intervjuer med verksamma förskollärare och barnskötare, i studien benämner vi dem som deltagare och pedagoger. Vi har analyserat det material vi samlat in utifrån det sociokulturella perspektivet med fokus på begreppen interaktion, scaffolding och mediering.  Vårt resultat visar att pedagogerna i studien har en positiv inställning till flerspråkighet i förskolan. Pedagogerna belyser vikten av kroppsspråk i kommunikationen både med barn och vårdnadshavare. Det framkommer att pedagogerna önskar att en modersmålslärare fanns att tillgå men att de har stor hjälp av de kollegor och nystartsjobbare med annat modersmål. Det framkommer även att flertalet pedagoger inte får det stöd av rektorn de behöver gällande fortbildning och tid till läsning av aktuell forskning.  Slutsatsen i vår studie är att pedagogerna är medvetna om hur viktigt det är att arbeta med flerspråkighet i förskolan. Vi kan också se att pedagogerna ser positivt på de utvecklingsmöjligheter som finns och att mer kunskap behövs för att få en ökad förståelse kring flerspråkighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)