För en bredare syn på verksamhetsstyrning inom FoU : En fallstudie av prestationsmätning och styrning samt deras roll i att stödja innovation och långsiktighet inom en FoU-organisation hos Scania

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Prestationsmätning har länge utgjort en central del i organisationsledning. Användningen av mätetal för att följa hur organisationen presterar fyller många kritiska funktioner för företagsledningen, däribland att signalera om dagens position, bedöma måluppfyllnad och skapa motivation hos medarbetarna. Samtidigt utgör prestationsmätningen bara en liten delmängd av de olika typer av styrverktyg som företagsledningen har till sitt förfogande. Inom managementlitteraturen lyfts exempelvis planering, organisationskultur, organisationsstruktur och belöningar som andra viktiga styrverktyg, som alla bör arbeta gemensamt för att leda organisationen mot uppfyllandet av dess strategier. Verksamheter för forskning och utveckling, FoU, har i forskningen på prestationsmätning varit särskilt framträdande. De unika utmaningar som präglar branschen gör implementeringen av ett prestationsmätningssystem svårt, ett problem som också framgått på det fallföretag som denna studie utförts vid. Företaget är en framgångsrik tillverkare inom fordonsindustrin, men det finns på den studerade FoU-avdelningen en uppfattning om att de mätetal som används inte till tillräcklig grad bidrar till strategiuppfyllnaden. En fallstudie av kvalitativ karaktär har genomförts på avdelningen, där empiriskt material insamlats genom observationer, intervjuer och företagsdokument. Genom att betrakta anställda på olika nivåer i organisationen har en bild kunnat erhållas om hur de olika styrverktygen används i organisationen och den inverkan de har på de olika organisatoriska nivåerna. Genom studien avser författarna bidra till forskningen på prestationsmätning inom FoU med insikter från den aktuella branschen, och genom att styrningen betraktas i ett bredare perspektiv kan vidare en identifierad lucka i litteraturen gällande styrning i FoU-organisationer fyllas. Dessutom betraktas ämnet innovationsledning, för att bidra med insikter gällande styrningens inverkan på organisationens innovativa förmåga. Studien har visat att organisationskultur, aktivitetsplanering, icke-finansiella mätsystem och organisationsstruktur spelar en särskilt framträdande roll i fallföretagets styrning. Det finns också en tydlig användning av långsiktig planering och etablerade tillvägagångssätt för att bidra med riktning, men den svaga förankring som de långsiktiga strategierna uppvisar och de otydligheter som framträder gällande tillvägagångssätten gör de båda mindre effektiva som styrmedel. Vidare framkom budget och belöningar inte alls ha en styrande effekt. Prestationsmätningen visade sig ha ett starkt fokus mot leveranser och interna processer, där ett syfte om att använda dem för uppföljning dominerade starkt. Detta är en tydlig kontrast mot tidigare studier där mätningen i större utsträckning följt kundvärde och intern utveckling. En nedbrytning av organisationens strategier visade istället att andra styrmedel, så som kultur och struktur, spelade en särskilt viktig roll i att styra mot strategier som var av denna mer långsiktiga karaktär. Genom de svagheter som framkommit i organisationens styrning kan studien hjälpa fallföretaget med att identifiera potentiella områden för vidare förbättring. Studien utgör också en första applicering av att brett använt styrsystem inom FoU, vilket med hänsyn till fallföretagets framgång kan vara av intresse för företag med liknande verksamhet som är intresserade av att implementera ett styrsystem i sin egen organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)