Långvarig ogiltig frånvaro i gymnasieskolan : Hur upplever gymnasieelever med långvarig ogiltig frånvaro sin skolsituation

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Bakgrund: Förekomsten av skolfrånvaro i Sverige är hög bland gymnasieelever. Skolfrånvaro är ett komplext fenomen med flera olika orsaker och kan leda till icke godkända betyg, arbetslöshet, utanförskap och psykisk ohälsa. Syfte: Syftet är att beskriva hur gymnasielever med långvarig ogiltig frånvaro upplever sin skolsituation. Metod: I studien användes en kvalitativ metod och resultatet analyserades genom beskrivande innebördsanalys. Fem informanter deltog i studien. Resultat: I resultatet presenterades fyra innebördsteman som beskrev informanternas upplevelser: Att uppleva kränkning och orättvisa, att uppleva problem i familjära och vardagliga relationer, att uppleva en bristfällig anpassning från skolans sida samt att uppleva behov av att skolan förbättras/förändras. Konklusion: Studien visade hur viktigt det är att skolan anpassas efter varje unik elev, både pedagogiskt och när det gäller insatser som gör eleven delaktig och respekterad. Skolan behöver arbeta med att inte någon elev ska behöva utsättas för mobbning, kränkningar eller trakasserier. Orsaken till frånvaron är i de flesta fall på något sätt relaterad till skolan och dess verksamhet. Elever i föreliggande studie upplever att skolan har många delar som kan förbättras för att undvika situationer som leder till långvarig, ogiltig frånvaro. Skolan är för eleverna i studien inte förknippat med något positivt och motivationshöjande, utan något som har en negativ inverkan på deras hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)