Barns och pedagogers perspektiv på inflytandet över den fysiska inomhusmiljön i en Reggio Emilia inspirerad förskola

Detta är en Y-uppsats från Malmö högskola/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Miljön i skola och förskola betraktas vara lägre prioriterad i barnens lärandeprocess trots att det understryks av både internationella och nationella styrdokument. Det är viktigt att barnen får möjlighet till inflytande över den fysiska miljön i förskolan. Det krävs att vuxna intar ett barnperspektiv för att öka sin förståelse för hur barnen uppfattar sin omvärld och vad barnen riktar sin nyfikenhet och uppmärksamhet på. I detta arbete lyfts barnens inflytande upp ifrån både ett barnperspektiv och vuxenperspektiv. Syftet med studien är att få en ökad förståelse för barns och pedagogers uppfattningar kring inflytande över den fysiska inomhusmiljön i en Reggio Emilia inspirerad förskola. I denna undersökning har Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv en framträdande roll och till hjälp har det även använts tidigare forskning inom det berörda ämnesområdet. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer av fyra förskollärare samt tre barngrupper. Även kvalitativa observationer har genomförts på miljön och även på hur barnen använder och tar tills sig miljön i ett naturligt sammanhang. Resultatet visar att pedagogerna anser att barnen har inflytande över sin miljö genom sina intressen men att de däremot inte tror att barnen själva upplever och uttrycker sitt inflytande. Resultatet visar samtidigt att barnen själva upplever att de får vara med och påverka miljön och aktiviteterna. Däremot finns det aspekter som tillgänglighet av material som pedagogerna upplevde som positivt men som går att problematisera. Slutsatser som dras är att pedagogerna inte tror att barnen upplever ett inflytande över inomhusmiljön men att barnen däremot utrycker och upplever att de har ett inflytande över inomhusmiljön. Ytterligare en slutsats är att samtal och kommunikation mellan barnen och pedagogerna är en viktig utgångspunkt i arbetet med att inkludera barnen i förskolans fysiska rum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)