IKT i matematik : En empirisk undersökning om IKT-användning i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Jerry Arvidsson; David Toll Stålbom; [2017]

Nyckelord: IKT; ICT;

Sammanfattning: I denna studie undersöker vi lärares åsikter och kunskaper om användning av IKT i matematikundervisning. Genom att söka igenom tidigare forskning och vad rapporter från skolverket säger om den växande användning av IKT matematik som tillkommer i skolor har vi velat få lärares bild av hur de beskriver situationen inom området matematik. Genom intervjuer har vi pratat med lärare om deras uppfattning om IKT-användning i matematik. Lärarna ser mest fördelar med användning och deras didaktiska val att använda IKT-verktyg i matematikundervisningen är oftast som ett komplement som kan ge eleverna stöd. Men tillgångarna till att få mer kunskap om IKT-verktyg och dess användning gör det svårt att använda de senaste verktygen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)