Meteor som plattform för stöttat lärande och feedback till elever som använder lärbara agenter och begreppskartor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

Författare: Magnus Persson; [2017]

Nyckelord: Meteor;

Sammanfattning: Historiens Väktare är ett interaktivt läromedel framtaget av Educational Technology Group, som är ett samarbete mellan Linköpings och Lunds universitet. Läromedlet använder olika pedagogiska metoder som lärbara agenter och begreppskartor för att lära ut historia till mellanstadieelever. Läromedlet är utvecklat i ett JavaScript-ramverk som heter Meteor, och det innehåller en rad olika aktiviteter för informationsinhämtning, inlärning och utvärdering. En av dessa aktiviteter är en så kallad begreppskarta i vilken eleven skall, med hjälp av fördefinierade relationer, koppla samman olika historiska begrepp med varandra. Uppdraget bakom detta arbete var att implementera stöttat lärande i aktiviteten med begreppskartan. Stöttat lärande är en pedagogisk metod som handlar om vilken hjälp man skall ge elever för att lösa uppgifter. I detta arbete har tre olika funktioner för stöttat lärande i begreppskartan implementerats; kategorisering av begrepp, stöttande frågor samt förslag på relationer. De tre olika metoderna för stöttat lärande kunde implementeras i Historiens Väktare med hjälp av redan inbyggda funktioner i ramverket och Historiens Väktare utan att några nya beroenden till andra tekniker eller ramverk behövts introduceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)