Viktiga konkurrensfaktorer i flygbranschen : en fallstudie om traditionella flygbolags kamp om resenärerna
Sammanfattning: Uppsatsen behandlar de traditionella flygbolagens kamp för överlevnad på en kraftigt konkurrensutsatt marknad. En kombination av avregleringen av flygmarknaden och en förändring i konsumenternas beteende har resulterat i att de traditionella flygbolagen får allt svårare att stå sig i konkurrensen mot lågprisflygbolagen. Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie analysera och utvärdera de traditionella flygbolagens förändringsprocess för att överleva den förändrade konkurrenssituationen. Undersökningen har visat att den kanske viktigaste faktorn för de traditionella flygbolagens överlevnad är att de lyckas pressa ned priserna till samma nivå som sina konkurrenter och bli av med de höga kostnader en stor organisation innebär. Lösningen blir därför en mindre, mer flexibel organisation med lägre kostnader och snabbare anpassning efter marknadens förändring. Vi har även kommit fram till att priset och medvetenhet kring varumärket lockar till sig kunderna medan mervärden i form av service och bekvämlighet kan få kunderna att välja att resa med flygbolaget upprepade gånger. Möjligheten att konkurrera med image bedömer vi som liten på en så priskänslig marknad som flygmarknaden. De traditionella flygbolagen bör följaktligen satsa främst på att sänka sina priser. Först efter detta blir det viktigt med övriga konkurrensfaktorer.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)