Evolution of the methodology of weight estimation and engine feasibility in preliminary design

Detta är en Master-uppsats från KTH/Flygdynamik

Författare: Baptiste Lawniczek; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Som en del av Aerospace Engineering masterprogrammet som jag följde på KTH från augusti 2017 till juni 2018, fick jag slutligen en självständig studie i form av ett avhandlingsprojekt. Jag fick möjlighet att slutföra mitt 6-månaders examensprojekt på Safran Aircraft Engines i Villaroche, Frankrike.  Safran är en internationell högteknologisk grupp som arbetar inom flygplanets framdrivning och utrustning, rymd- och försvarsmarknader. Som en del av de mekaniska aktiviteter som genomförs vid Produkt Innovation Lab är genomförandet av en för-dimensioneringsmetod för motorkonstruktioner nödvändiga för att få en uppfattning om för-dimensionering tidigare inom projektet och inom en rimlig tidsrymd. Huvudsyftet med detta projekt är att utveckla metoden som gör det möjligt att göra viktstatus och genomförbarhetsbedömningar av motorramkomponenterna i en preliminär konstruktionsfas och inom en begränsad tid. Detta papper fokuserar mer exakt på en äldre kommersiell motor mellanram. Denna metod måste leda till att en konsekvent modell skapas som ligger närmare kraven och specifikationerna. Slutsatsen av rapporten är att den implementerade pre-designmetoden möjliggör resultat med avseende på viktstatus och genomförbarhet som överensstämmer med specifikationerna. Vidare är beräkningstiden i linje med förväntningarna. Detta projekt har äntligen tillåtit att skapa en modell som kommer att tas som referens för att utveckla och designa nya motorer som har en konfiguration som liknar äldre kommersiella motorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)