Den akademiska karriärens glastak : En kvalitativ studie om kvinnliga akademikers upplevelser av möjlighet till akademisk karriär

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien är att studera kvinnliga akademikers upplevelser av möjlighet till akademisk karriär. Studien besvarar följande frågeställningar: Hur uppfattar kvinnliga akademiker karriärstrukturen vid lärosätet utifrån ett genusperspektiv? Vilka möjligheter och hinder till karriärutveckling har kvinnliga akademiker identifierat och kan de i sådana fall kopplas till kön/jämställdhet? För att besvara vårt syfte och våra frågeställningar används en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med kvinnor vid det berörda lärosätet. De teoretiska utgångspunkter som används för att analysera det empiriska materialet är Yvonne Hirdmans genussystem och Rosabeth Moss Kanters förklaringsmodell. Resultatet visar att kvinnor vid lärosätet upplever möjligheten till akademisk karriär som begränsad eftersom karriärstrukturen vid lärosätet är anpassad efter en manlig norm, vilket får en hindrande effekt för kvinnors karriärutveckling. Vidare bekräftar resultatet tidigare forskning som visar på att kvinnor möter hindrande faktorer kopplade till kön när de försöker avancera i karriären.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)