“Det är inte innehållet som är fokus, det är platsen” : En intervjustudie om tio fritidslärares uppfattningar av utomhuspedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka tio fritidslärares uppfattningar om vad utomhuspedagogiken innebär i verksamheten. Den teoretiska utgångspunkt som studien grundar sig i är kombinationen av teori och praktik, utifrån John Deweys (2004) lärandeteori; ‘learning by doing’. Följande frågeställningar har undersökts genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med tio verksamma fritidslärare/fritidspedagoger; Vilken innebörd har utomhuspedagogiken enligt fritidslärarna samt vilka fördelar respektive nackdelar upplever fritidslärarna i arbetet med utomhuspedagogik? Insamlat datamaterial har bearbetats genom en tematisk analys för att identifiera mönster och teman. Studiens resultat visar att fritidslärarna ser fördelar med att använda utomhuspedagogik som ett komplement till skolans undervisning, men att utomhusundervisning inte genomförs i den utsträckning som deltagarna önskar. Våra slutsatser är att det krävs mer forskning kring utomhuspedagogiken utifrån fritidslärares perspektiv, samt att utomhuspedagogik kan bidra till ett fördjupat såväl som långsiktigt lärande för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)