Dom kallar oss cleantech : Svenska miljöinnovationer som växer globalt
Sammanfattning: Syfte – Studien ämnar utveckla en större förståelse för små- och medelstora företags internationaliseringsprocesser och entreprenörskap över tid, samt vilka entreprenöriella element som kan ligga till grund för en global framgång och konkurrenskraft. Studien undersöker svenska företag inom cleantech-sektorerna solenergi, bioenergi, samt transport i syfte att finna insiktsfulla skillnader mellan sektorerna. Design och metod – Studien är designad som en kvalitativ undersökning, i syfte att tillvarata rik och insiktsfull förståelse från tolv svenska cleantech-entreprenörer, med intervjudata som samlats in i ett tidigare forskningsprojekt. Den kvalitativa inriktningen karaktäriseras av en ambition att utveckla och använda olika teorier inom det aktuella forskningsområdet, där studiens empiri är styrande. Resultat – Studiens resultat betonar att de tolv cleantech-entreprenörerna växer olika på internationella marknader och har olika behov, beroende på cleantech-sektor. Cleantech-företagen kan inte beskrivas eller förstås som en homogen grupp företag. Internationalisering bland svenska företag kan över tid beskrivas som en förändring från industrisamhället och dess neoklassiska synsätt till ett kunskapssamhälle, där kunden fungerar som medproducent i den dynamiska värdeskapande processen. I en ständigt föränderlig omvärld kan förståelse för förändring vara en entreprenörs viktigaste förmåga och egenskap. Två viktiga insikter är; (1) entreprenörens förståelse för vad som är ett företags kärnkompetens, och hur kärnkompetensen tillvaratas på bästa sätt; (2) entreprenörens förmåga att våga förändra sin verksamhet och att lyckas göra det på rätt sätt, det vill säga förmågan att åstadkomma effectuation. Studien betonar även hur de tolv cleantech-entreprenörerna kan åstadkomma konkurrenskraft och framgång i sina internationaliseringsprocesser genom att uppnå innanförskap i relevanta nätverk. Ett innanförskap i relevanta nätverk är avhängigt entreprenörernas kunskaper, erfarenheter, förmågor och egenskaper att skapa förtroende och värde i bilaterala relationer. Förmågan att som entreprenör se, förstå och utveckla möjligheter kan vara en nyckelfaktor för att uppnå framgång och konkurrenskraft på utländska marknader. Den främsta kunskapen i dagens föränderliga omvärld är erfarenhetsbaserad och tyst kunskap, eftersom objektiv kunskap endast ger en stillbild av den situationsbundna verkligheten. Studien framhäver några insiktsfulla skillnader mellan solenergiföretagen och bioenergiföretagen, samt transportföretaget, och skapar en större förståelse för fenomenet cleantech. Originalitet – Studiens forskningsområden, SME:s internationalisering och entreprenörskap, sammanflätas med psykologiska (kognitiva) och filosofiska (kunskapsmässiga) element, vilket leder fram till nya perspektiv inom internationell företagsekonomi.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)