Varierad examination - en studie där tre gymnasielärare reflekterar över sin användning av alternativa examinationsformer i kursen Ma C.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:En varierad undervisning och bedömning förespråkas såväl i forskning som i skolans styrdokument. Den ansesskapa lust att lära och kan få fler elever att lyckas med ett bättre självförtroende som följd. Att användaalternativa examinationsformer förefaller som en naturlig utveckling. Ändå har vi som blivande lärare en mycketbegränsad erfarenhet av detta arbetssätt.Vi har i denna uppsats velat ta reda på gymnasielärares personliga syn på sitt eget arbete med alternativaexaminationsformer i matematik kurs C. I begreppet alternativ examinationsform lägger vi all form avexamination som inte är ett traditionellt skriftligt prov som utförs enskilt av eleven. Huvudsakliga metoden harvarit kvalitativa intervjuer av lärare i kursen Ma C. Urvalet av respondenter har skett genom ett brev somdistribuerats till cirka 75 matematiklärare i Västsverige. Endast tre lärare svarade och ställde upp på att bliintervjuade.Användandet av alternativa examinationsformer i kurs Ma C i Västsverige förefaller av det låga antaletbesvarade brev vara begränsat. De lärare som ställt upp på att bli intervjuade har visat på en varierad syn på sittarbete. Till största delen sätts elevens bästa i fokus. Det finns en uttalad vilja bland samtliga av de intervjuadelärarna att få elever att växa och att lyckas.Elevernas medbestämmande av examinationsform ses som knappt förekommande. Lärarna uttrycker att elevernasaknar de kunskaper som gör att de kan avgöra vad och hur något skall bedömas.Samtliga intervjuade lärare har en starkt formativ syn på sin bedömning där eleven hela tiden får återkoppling påsina resultat. Det visar sig dock finnas en skillnad i vilka elevprestationer som olika lärare väljer att väga in i sinbetygsgrundande bedömning. I denna studie använder endast en lärare all tillgänglig information vid bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)