"De har med sig kunskaper i engelska som jag inte gett dem" : Lärares syn på extramural engelska
Sammanfattning: Elevernas tillgång till olika digitala medier har under de senaste 10 åren ökat. Flera elever möter idag det engelska språket utanför skolan i form av olika aktiviteter. Syftet med studien är att undersöka hur lärare förhåller sig till den engelska som eleverna har med sig in i klassrummet. Begreppet extramural engelska innefattar all den engelska som eleverna kommer i kontakt med på fritiden. Studien har en fenomenografisk inspirerad ansats och materialinsamlingen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. Fyra lärare på tre olika skolor har medverkat i studien. Resultatet visar att lärarna försöker att inkludera elevernas extramurala engelska i undervisningen, Lärarna ser dock både möjligheter och hinder med att använda elevernas extramurala engelska i engelskundervisningen. Samtliga lärare ser elevernas extramurala engelska som något positivt och tycker det är bra att eleverna lär sig engelska utanför skolan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)