Manlig och kvinnlig kommunikation = Kvinnors och mäns kommunikation? : En kvalitativ studie om hur män respektive kvinnor i position som chefer kan kommunicera med sina medarbetare inom dagligvaruhandeln.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Författare: Lisa Englund; Frida Nielsen; [2011]

Nyckelord: Ledarskap; Kommunikation; Genus;

Sammanfattning: Titel: Manlig och kvinnlig kommunikation = Kvinnors och mäns kommunikation? Nivå: Kandidatuppsats, Ledarskap (15hp), våren 2011 Författare: Lisa Englund och Frida Nielsen Handledare: Jenny Ståhl Nyckelord: Ledarskap, kommunikation, genus Problemformulering: Hur kan män respektive kvinnor i position som chefer kommunicera med sina medarbetare inom dagligvaruhandeln? Syfte: Uppsatsens syfte är att utifrån den teoretiska referensramen och den empiriska undersökningen undersöka hur män respektive kvinnor i position som chefer kan kommunicera med sina medarbetare inom dagligvaruhandeln. Vi vill även undersöka om män och kvinnor i position som handlare inom dagligvaruhandeln kommunicerar på olika sätt samt försöka ta reda på varför ledarna kommunicerar som de gör. Teoretiskt perspektiv: Avsnittet inleds med en beskrivning av ämnet genus, därefter redogörs även för ämnet kommunikation och slutligen en kombination av dessa ämnen i form av manlig och kvinnlig kommunikation. Metod: Uppsatsen har en kvalitativ forskningsansats med ett deduktivt angreppssätt där vi har intervjuat två män och två kvinnor i position som handlare inom våra ämnesområden. Empiriskt perspektiv: I empirin beskriver vi de intervjuer som vi genomfört med de fyra handlarna. Slutsats: Män respektive kvinnor i position som chefer kan kommunicera olika med sina medarbetare. Orsaken till varför män och kvinnor kommunicerar på det sätt som de gör kan bero på flera olika faktorer och inte bara på det faktum att de är män respektive kvinnor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)