Barn skapar mening i bygg och konstruktion genom samspel : En studie om barns utforskande och upptäckande i en bygg- och konstruktionsaktivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur 5-åringar kan samspela i problemlösning runt tekniska problem i bygg- och konstruktionslek i förskolans vardagliga miljö. Studien har genomförts som en designstudie med videoobservation som datainsamlingsmetod. Fyra 5åringar fick i studien genomföra en bygg- och konstruktionsaktivitet, där ett samhälle skulle byggas med hjälp av olika typer av material och verktyg. Resultatet visar att de fyra barnen använder sig av samspel för att skapa förståelse gällande tekniska problem. Genom språk, både tal och kroppsspråk, utbyter de erfarenheter och skapar därigenom mening i det som sker under aktiviteten. Barnen visar att de har kunskap om sammanfogning i konstruktionssyfte, de använder sig av uttryck som tyder på att de förstår att hållbarhet och metod gör skillnad på slutresultatet. De visar även att de har kunskaper kring trafik och samhällsbyggnad som tekniska system. I aktiviteten beskriver barnen dessa fenomen utifrån sina egna erfarenheter och delger varandra i samspel. Aktiviteten skapar tillfälle för barnen att reflektera över sina kunskaper och ger dem möjlighet att utvidga sin och andras förståelse genom samspel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)