Utvecklingav ordersida i SmartOff 2.0

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: SmartOff är ett småföretag i Fellingsbro som utvecklar en webbapplikation för hantering av ordrar, offerter, planering, fakturor o s v. Företaget grundandes och ägs av Henning Baeckström. Deras huvudprodukt, SmartOff, är ett orderprogram för småföretag. När detta exjobb genomfördes så utvecklade företaget en ny version av applikationen, SmartOff 2.0, vilken var omskriven från grunden. Denna skrevs med stort fokus på strukturering av koden, modularitet och ”clean code”, för att se till att den fick bra underhållsmässighet, och att det var lätt att lägga till nya funktioner. Den är också designad med ett mer simplistiskt och strukturerat gränssnitt, som anpassar sig beroende på skärmstorleken. Detta möjliggör att samma sida fungerar bra både på PC och mobiler. Målet var att utveckla SmartOff 2.0 så att denna på sikt skulle kunna ta över efter den gamla versionen, i vilket fall man får en enda kodbas som används både på mobiler och på webben. Detta exjobb gick ut på att utveckla två vyer under orderfliken i SmartOff 2.0: en offertvy och en kalkylvy. Innan projektets start fanns där en ordersida.   Offertvyn skulle nås genom att klicka på en vänsterpil på ordervyn. Denna skulle efterlikna en offert som den ser ut på papper, och i stort sett se ut som en redigerbar version av en pappersoffert. Den skulle visa de element som fanns på offerten, inklusive företagets uppgifter, kundens uppgifter, artikellista och texter över och under artikellistan. Dessa skulle alla vara redigerbara eller valbara.   Det skulle finnas en kalkyl (en lista med material och arbete för som krävs för att tillverka artikeln, samt mängd, priser o s v för dessa) för varje artikel på ordern, och man skulle komma till en artikels kalkyl genom att klicka på en pil på artikeln i artikellistan på ordervyn. Kalkylvyn skulle ha en tabell med kalkylrader, där varje rad representerar ett material som måste köpas in, eller ett arbete som måste utföras. På varje rad skulle man kunna slå in t ex pris och antal för att räkna ut hur mycket den raden kostar, och det skulle finnas ett totalpris på varje rad. Under kalkyltabellen skulle det finnas totalpriser; redigerbart påslag samt ett sätt att redigera artikelpriset och föra över priset från kalkylen till artikeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)