Friskis&Svettis-bara för Svensson?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: ”Det är väl någon form av tantjympa, där ni plockar äpplen och leker kissande hundar”. Detta anser Friskis&Svettis vara många ungdomars syn på föreningen i en undersökning gjord i syfte att locka unga medlemmar. Friskis&Svettis är en ideell förening utan vinstintresse. Tyvärr har man de senaste åren dragit på sig ett ofördelaktigt rykte, i synnerhet bland ungdomar som har den etablerade uppfattningen att föreningen endast är till för ”medel Svensson”. Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva och analysera hur en ideell förening kan utveckla sin strategi för att omprofilera sig och därmed få bort ett ogynnsamt rykte. Friskis&Svettis verksamhetschef Lars Twetman är medveten om problemet med profilen gentemot ungdomar, trots detta väljer föreningen att satsa på marknadsföring mot de mer köpstarka kunderna. Detta strider helt och hållet mot företagsfilosofin att få så många människor som möjligt att röra på sig och hitta en träningsform som känns rolig. Ungdomar är dessutom anser vi, trendsättarna i samhället och bör därför vara en målgrupp att satsa på, vilket vi motiverar med att de är den övertagande generationen och de största ryktesspridarna. Friskis&Svettis har starka inre företagsresurser samt stabil ekonomisk grund och genom att använda olika strategiska teorier och modeller, som till exempel SWOT-analys och profilering vill vi i analysen försöka kartlägga vart de felande länkarna finns, och hur Friskis&Svettis bör utnyttja sin styrkor och tillvarata sina möjligheter. I dagsläget utgörs de största hoten av kommunala aktörer som erbjuder flera aktiviteter under samma tak, då de kan pressa priserna lägre än Friskis&Svettis. Tack vare att föreningen har många ideellt arbetande kan de arbeta med såväl differentieringsstrategi som kostnadsstrategi. Vår analys mynnade ut i en rad insikter om att Friskis&Svettis största styrkor ligger i deras organisation som ideell förening samt deras sunda inställning till motion, vilket skapar en gemenskap bland medlemmarna. Att de har folk som arbetar ideellt gör att personalkostnader reduceras och pengarna kan satsas på andra beståndsdelar. Vårt förslag är att Friskis&Svettis borde satsa på en marknadsföringskampanj gentemot ungdomar för att få bort ett dåligt rykte, det vill säga satsa på fokusering mot visst segment, ungdomar, som generisk strategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)