QR-koden och det handhållna mobila biblioteket. : En fallstudie med fokus på QR-kodens användning inom biblioteksverksamhet.

Detta är en Magister-uppsats från Sociologiska institutionen

Författare: Marie Rönnlund; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Biblioteken runt om i världen har under de senaste åren arbetat hårt för att hänga med i den mobila kommunikativa utvecklingen. Ett sätt har varit att implementera QR-koder i sin verksamhet men resultaten har varit av varierande slag. Denna studies syfte var att titta på fem olika QR-kodsprojekt inom biblioteksvärlden och undersöka vad som utgör grunden för ett framgångsrikt QR-kodsprojekt.Utifrån detta syfte formulerades fyra frågeställningar:Under vilka förutsättningar kan QR-koden vara användbar för biblioteksverksamhet? Vilka särskilda fördelar/möjligheter kan QR-koden skapa som verktyg för biblioteken? Vilka risker/nackdelar kan QR-koden föra med sig som verktyg för biblioteken? Varför väljer biblioteken att använda sig av QR-koder i sin verksamhet?Metoden för denna studien var av kvalitativ karaktär där QR-koden var fokus för en fallstudie. Datainsamlingen skedde genom fem semistrukturerade intervjuer.Genom att besvara de fyra frågeställningarna har studien visat att för att lyckas med en QR-kodssatsning inom biblioteksverksamhet bör man:  Göra en grundlig förstudie, där fokus bör ligga på användaren och deras behov.  Man bör också använda QR-koderna på ett tilltalande vis, som fångar användarens intresse, både när det gäller projektets fysiska utformning samt innehåll.  Tänka på QR-kodens placering. Den bör placeras på så vis att den passar in i sitt sammanhang och erbjuder förbättrad service för användaren.  Se till att QR-koderna är kopplade till webbsidor som är anpassade för mobil teknik, samt att de är gratis att använda.  QR-kodernas innehåll måste dessutom vara av intresse för användaren och förmedla något till mottagaren för att motivera till fortsatt användning.  Se till att hålla QR-kodernas innehåll uppdaterat för att minska risken för tekniska problem för användare.  Satsa på marknadsföring när det gäller QR-kodens funktion och projektet i sig. Detta för att öka förståelsen för QR-kodens funktion och locka fler att ta del av projektet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)