Förslag till utformning av stadsdelen Nya Haganäs & IKEA:s planerade Life@Home-mässa i Älmhult

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för bygg- och energiteknik (BE)

Sammanfattning: Hur bör en Life@Home-mässa i Nya Haganäs utformas för att attrahera, skapa publicitet och få folk att bosätta sig på orten? Svaret på den frågan undersöks i denna rapport. Bostadsbrist leder till ett behov att expandera och en mässa kan ge orten mer publicitet och intresse som genererar underlag för nybyggnationer och immigration. Metoden utgörs av litteraturstudier kring stadsplanering, intervjuer med ämneskvalificerade personer, studiebesök och undersökningar av relevanta bomässor. En deltagaraktiv stadsplaneringsmetod används och ligger till grund för en 3D-modell som har tagits fram. Detta utförs med hjälp av dator och resultatet presenteras i form av renderingar. Diskussionen kretsar kring hur kvalitéer varierar vid olika utformningar av planen, planens utseende och hur väl den uppfyller målen. Slutsatser dras, vilka står som grund för ett kvalitetsprogram för vad Life@Home-mässan kan innehålla. Dessutom dras övergripande slutsatser för hela Nya Haganäs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)