Hur överlever e-handelsföretag i modebranschens djungel? : En studie om e-handelsföretag internationalisering och dess kundrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: SammanfattningKandidatuppsats, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i KalmarKurs: International business and Global marketing VT14Titel: Hur överlever mikroföretag i modebranshens djungel - En studie om e-handelsföretags internationalisering och dess kundrelationerFörfattare: Jonna Andersson och Stephanie NguyenHandledare: Susanne SandbergBakgrund: E-handeln är en växande trend som fler och fler upptäcker som ett bekvämt sätt att utföra sina ärenden på. Under 1990-talet, slog konsument e-handeln slog igenom och idag fortsätter den att växa allt starkare. En av de mest framgångsrika branscherna av e-handeln idag är kläder. Modebranschen ses som en väldigt betydelsefull bransch för den växande upplevelseindustrin i Sverige.Frågeställningar: Vad krävs för att skapa ett konkurrenskraftigt e-handelsbolag internationellt? Hur arbetar e-handelsbolag för att bygga upp och bevara kundrelationer?Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera vilka faktorer som är grundläggande för återförsäljande e-handelsföretag inom klädesindustrin för att vara konkurrenskraftiga internationellt. Vidare ska det undersökas hur e-handelsbolag inom denna bransch hanterar kundrelationer och hur de arbetar med kundvärde.Metod: Den valda undersökningsmetoden för uppsatsen är en kvalitativ metod utifrån en deduktiv ansats där fyra semistrukturerade telefonintervjuer har gjorts.Resultat och slutsats: Det som krävs för mikroföretag för att vara konkurrenskraftig är resurser, vilket mikroföretag ofta har brist på. Att ha ett internationellt nätverk är också en konkurrensfördel och att tillhandahålla kunderna det de efterfrågar leder till ett omtyckt företag som lättare kan skapa sig en kundkrets. För att vidare kunna bygga upp relationer med sina kunder, är förtroende en viktig faktor. Genom att minimera risker och hålla sina löften kan ett högt förtroende skapas, som är en bra grund till att långvariga relationer kan utvecklas. För att sedan kunna bevara kundrelationerna, är det viktigt att företagen förser sina kunder med värde som en bonus för att kunderna ska känna sig tillfredsställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)