Effektivare resursanvändning vid återbesök inom psykiatrisk öppenvård : Utveckling, test och erfarenheter av digitala vårdmöten

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund Hög andel sena återbud och uteblivna besök, är ett problem vid psykiatriska kliniker och orsakar effektivitetsbrister då tillgängliga resurser inte används optimalt. Fysiska besök och telefonkontakter behöver kompletteras med fler mötesformer för att bättre möta patientens behov och öka tillgängligheten. Syfte Syfte och övergripande mål med förbättringsarbetet var att öka tillgängligheten till psykiatrisk öppenvård genom att erbjuda digitala vårdmöten. Syftet med studien av förbättringsarbetet var att identifiera erfarenheter från förbättringsarbetet som kan användas som lärdomar i fortsatt verksamhetsutveckling. Metod Nolans förbättringsmodell har används i förbättringsarbetet. Studien är en fallstudie, inspirerad av interaktiv ansats med kvalitativ metod. Resultat Genom utveckling och genomförande av 20 digitala vårdmöten är lärdomarna att digitala vårdmöten är ett komplement till besök på mottagning och att digital teknik stödjer arbetsprocessen. Studiens resultat visar att ledningen, strukturer och medarbetares delaktighet är centrala vid kvalitetsförbättringar. Slutsatser Inställning till patientens kapacitet och digital teknik är central för att erbjuda mötesformen. Tekniska lösningar måste vara lättillgängliga. För att dela kunskap, öka tryggheten i det nya sättet att mötas och undanröja hinder som uppstår är arbetsmöten viktiga. Ledningen utgör en central roll för att påverka förbättringskulturen och de värderingar och mönster som finns i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)