Aktivt deltagande och intresse gynnar inlärning – fyra lärare om sin NO-undervisning på lågstadiet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningVi ville med denna studie undersöka hur några lärare på lågstadiet undervisar i de naturorienterande ämnena(biologi, fysik och kemi) för att deras elever ska kunna nå kunskapskraven som numera finns i slutet av årskurstre. Vi ville också titta närmare på vad lärarna gör för att skapa intresse för NO hos eleverna samt hur de tar redapå vad eleverna kan och har lärt sig i NO.För att kunna besvara våra forskningsfrågor använde vi oss av samtalsintervjuundersökning som metod. Viintervjuade fyra lärare som är verksamma på olika skolor. Gemensamt för dessa lärare är att de brinner för NO-ämnet och att de har erfarenhet av att undervisa i NO i årskurs ett till tre.Utifrån våra intervjuer kom vi fram till att lärarna upplever att elevernas inställning till och intresse för NO harstor betydelse för vilka kunskaper de tillägnar sig. Vi kom också fram till att lärarens roll är viktig för vilkenattityd eleverna har till NO-ämnet. Tidigare forskning visar att NO-undervisning med fördel ska vara varieradbåde vad gäller innehåll och arbetssätt. Lärarna som vi intervjuade poängterade att de områden som berörs i NO-undervisningen bör ligga nära elevernas vardag. Lärarna i vår studie uttryckte att det är bra om NO-undervisningkaraktäriseras av att den är praktisk, upplevelsebaserad och konkret. Tidigare forskning visar att formativbedömning är att föredra. Formativ bedömning uppgav lärarna i vår studie att de använde sig mest av.Bedömning visade sig vara en svår uppgift för de NO-lärare som vi intervjuade.Vår slutsats är att det är viktigt att det finns inspirerande och duktiga lärare på lågstadiet då elevernas attityd tillämnet till stor del formas då. Genom att ta del av vår studie kan man få en bild av hur NO-undervisning kanbedrivas och hur bedömning i NO kan gå till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)