Medarbetarenkäter som verktyg för att utveckla verksamheten. En studie av Malmö stads arbete med sin medarbetarenkät.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Studien berör hur Malmö stads medarbetarenkät bidrar till att utveckla organisationens verksamheter. Detta är ett aktuellt område som har en nutida relevans då både forskare och Sveriges storkommuner börjat reflektera kring och följa upp arbetet med just medarbetarenkäter. Syftet med studien är att belysa hur cheferna upplever att arbetet med och resultatet av Malmö stads medarbetarenkät uppfyller sitt syfte att utveckla verksamheten internt samt att diskutera om medarbetarenkäten är ett passande verktyg för detta. Studien grundas på en kvalitativ forskningsansats där ett induktivt förhållningssätt samt semistrukturerade intervjuer har använts. Resultatet visar att cheferna tycker det är svårt att veta om medarbetarenkäten utvecklar deras verksamheter. De är överens om att enkäten är för omfattande vilket gör det svårt att arbeta kontinuerligt med den. Deras tillvägagångssätt att ta fram handlingsplaner skiljer sig något beroende på verksamhet och ledarskap. Cheferna menar också att arbetet med att gemensamt ta fram handlingsplaner är en del i förändringsarbetet som följer av medarbetarenkäten. Slutsatsen är att medarbetarenkäten i sig inte konkret utvecklar verksamheten, utan att det behövs vissa förändringar och komplement. Studien har ett ledarperspektiv men i framtida forskning vore det intressant att istället applicera ett medarbetarperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)