Underprissättning, hur kommer det sig? : En kvantitativ studie av de extremaste introduktionerna på börsen.

Detta är en Master-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Johansson Mikael; Nilsson Robin; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Börsintroduktion eller IPO (Initial Public Offering) är något som sker när ett företag väljer att notera sig på en marknad. När detta sker visar forskning bl.a. att aktien stiger kraftigt under första dagen på börsen, vilket leder till slutsatsen att aktierna varit prissatta för lågt innan börsintroduktionen och att aktierna i genomsnitt är underprissatta innan de noterats på börsen. Vissa svenska studier indikerar att denna underprissättning i genomsnitt är så stor som 34,10 % när ett svenskt företag introduceras på börsen. Varför det är på det här sättet har forskningen inte kunnat svara på, flertalet förklaringsmodeller har framlagts, utan att någon vunnit konsensus. Kort sagt så förstår vi idag inte varför ett aktiebolag stiger kraftigt första handelsdagen. För att bidra till förståelsen av detta problem och förhoppningsvis vara en del av förklaringen har vi formulerat följande problemformulering: Hur kan man förklara varför underprissättning uppstår genom att innan börsintroduktionen studera företag som handlas med extremt stor rabatt och jämföra dessa med företag som handlas med extremt liten (negativ) rabatt? Utifrån vårt objektivistiska synsätt har vi valt ett deduktivt angreppssätt för att genomföra denna kvantitativa studie. Detta har artat sig på så vis att vi valt att studera de fem procent bolag som introducerats på Stockholmsbörsen under tidsperioden 1990- 2010 med den extremaste uppgången/nedgången första dagen. Den befintliga teorin på området är indelad i två grupper, en grupp med fokus på att det existerar informationsasymmetri mellan köpare (investerare) och säljare (utgivande företag), medan den andra teoribildningsgrenen menar att någon sådan asymmetri inte finns. Vidare existerar det även olika uppfattningar om vilka som har informationsövertag, antingen är det säljaren som i modellen “Winner’s Curse” eller köparen som i exempelvis “The market feedback hypothesis”. När vi sammanfattade arbetet blev slutsatsen: Underprissättning uppstår eftersom det alltid existerar en osäkerhet runt den onoterade aktien - en osäkerhet som minskas drastiskt i och med att introduktionen är gjord. Vi generaliserar även fram två stycken extremföretag ur vårt datamaterial, detta för att framtida företag skall kunna få förståelse för hur dess underprissättning kommer att se ut och kunna jämföra sig med dessa företag samt för att investerare ska kunna känna igen extremföretag med goda investeringsmöjligheter. Slutligen diskuterar vi de praktiska och teoretiska implikationerna av detta arbete samt ger förslag på fortsatt forskning. Vad som är genomgående här är att vi anser att IPO-forskningen inte ska förklaras utifrån enskilda modeller, utan att flera modeller bör användas för att tillsammans förklara fenomenet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)