Att erbjuda det lilla extra : Mervärdeskapande i temaresebyråer

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Massturism och dess utveckling har lett till att människor blivit intresserade av mer än endast sol och bad. Detta har gett förutsättningar för utvecklingen av en ny gren inom turism, nämligen den alternativa turismen. För att kunna överleva på marknaden måste resebyråer med tematiska resor erbjuda det lilla extra och skapa mervärde med sina kunder. Detta kan exempelvis göras genom en tvåvägskommunikation och genom att bygga upp relationer både intern och extern i organisationen. Problemformulering: Vilka faktorer är viktiga för att temaresebyråer ska kunna överleva på marknaden och skapa mervärde för sina kunder? Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och utvärdera sambandet mellan intern marknadsföring och återkommande kunder. Metod: Detta arbete har en kvalitativ ansats därför att det leder till en djupare förståelse av fenomenet som undersöks. Empirin består till största del av primärdata inhämtad via djupintervjuer med företag representanter. Teorier: De teoretiska ansatserna som anses relevanta för uppsatsen är Intern marknadsföring, Mervärdesteori, Lärande, Affärsidé, Kvalitet, Involveringsteori och Relation. Resultat och Slutsats: För att kunna överleva på den konkurrensutsatta marknaden bör ett företag skapa konkurrensfördelar genom att bygga upp relationer med sina kunder och göra de till lojala. Lojala, återkommande kunder kan ur ett långsiktigt perspektiv vara lönsamma för företaget. För att kunna dra nytta av sina lojala kunder bör företagen föra statistik över sina återkommande kunder och på så sätt få en tydlig bild över hur dessa kunder påverkar företagets överlevnad och lönsamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)