Noternas Utveckling : - En studie av drivande faktorer i Sverige

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Författare: Gabriel Bjurek; Fredrik Olsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbete vid civilekonomprogrammet Författare: Gabriel Bjurek & Fredrik Olsson Handledare: Andreas Jansson Examinator: Timurs Umans   Titel: Noternas utveckling - En studie av drivande faktorer i Sverige   Inledning: Noter är en viktig del av årsredovisningarna, trots detta är forskning i svensk kontext kring dessa noter minst sagt begränsad i sin omfattning. Forskning kring notapparaten kan vara av intresse för att fånga vissa aspekter inom redovisningen som övrig forskning inom redovisningsområdet ej har lyckats identifiera. Det har gjorts flertalet studier kring faktorerna bakom redovisningen, därmed finns det motiv att undersöka vilka faktorer som kan tänkas ligga bakom notutvecklingen.   Problemformulering: Vilka faktorer har varit drivande för den svenska notapparatens utveckling sen dess uppkomst?   Syfte: Studien ämnar identifiera de drivande faktorerna bakom noternas utveckling i Sverige och utifrån dessa skapa en förklarande modell. Denna modell ska komplettera kunskapen om redovisning i form av noter, något som det tidigare saknas uttömande forskning om.   Metod: Initialt använder vi oss av en deduktiv ansats som används för att upprätta en teoretisk modell utifrån teorier från redovisningsforskningen. Denna modell testas empiriskt i en kvantitativ studie faktorer från det inomorganisatoriska perspektivet testas, samt i en fallstudie där faktorerna från det externa perspektivet undersöks. Modellen kommer utifrån resultaten från dessa empiriska studier att revideras till en slutlig version.   Slutsats: Notutvecklingen förklaras främst av fem externa i form av lagstiftning, politiska projekt, samhällets värderingar, finansiering och imitation. Dessa faktorer antas förklara antingen obligatorisk eller frivillig redovisning av noter i olika hög grad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)