Mot framtiden, utan händerna på ratten : Ett kandidatarbete om hur närvaron av autonoma fordon påverkar kapaciteten på Stockholms motorvägar
Sammanfattning: Det pågår idag försök att introducera autonoma fordon på allmän väg och exempelvis Google har kommit längst med ett hundratal fordon i trafik och många miljoner kilometer körda. Den autonoma trafiken sägs föra många fördelar med sig som högre kapacitet, högre trafiksäkerhet och högre medelhastigheter i vägnätet. I projektet NESTA undersöker Movea Trafikkonsult AB, på uppdrag av Trafikverket, hur närvaron av autonoma fordon, AV-fordon, påverkar tra-fikmiljön i Stockholm. Syftet med denna rapport är att ta fram en metodik för simulering av AV-fordon i ett storskaligt nätverk och sedan använda denna metod för att studera AV-fordons effekter på kapacitet och flöde. Mycket forskning har utförts tidigare om AV-fordons påstådda effekter och studier visar på att en stor andel AV-fordon ger effektivitets- och kapacitetsvinster. De juridiska aspekterna har också studerats och det finns viss problematik i frågan om vem som bär ansvaret vid en olycka där ett AV-fordon är inblandat. Simuleringar har utförts på ett nätverk bestående av motorvägar i området runt Stockholm. Ett flertal scenarion har skapats för att studera olika parametersättningars effekter på resultatet. Scenarierna introducerar olika andel AV-fordon i systemet och vissa scenarier studerar också fordonskolonners påverkan på vägnätet vad gäller ovanstående frågeställning. Resultaten som erhållits visar alla på svårigheterna att simulera AV-fordons beteende i trafi-ken. Resultaten visar tydligt att då 100% av fordonen i ett nätverk är AV-fordon ökar kapa-citeten mycket och fördröjningen minskar till nära noll. Detta pga. AV-fordonens förmodade förmåga att kunna hålla mycket korta tidsluckor till framförvarande fordon. Vid mindre andel AV-fordon i systemet är effekterna dock inte möjliga att utläsa av de resultat som erhållits i rapporten. Dessa resultat visar också på svårigheter vad gäller introduktionen av fordonsko-lonner i stadsnära motorvägsmiljö med många av- och påfartsramper. Det visar sig att vid vissa flaskhalsar kan kolonnerna inte väva in bland resten av trafiken vilket ger stora fördröj-ningseffekter. Försök att lösa detta genom större tidsluckor nära dessa flaskhalsar har visat sig ge förvärrande effekter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)