Grön Marknadsföring : En fallstudie ur dagligvaruhandelns perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: En marknad för ekologiska livsmedel har vuxit fram bland annat genom att konsumenter vill vara med och bidra till att skydda miljön. Flertalet livsmedelsbutiker har idag ekologiska livsmedel på sina butikshyllor, men långt ifrån alla kunder väljer att köpa dessa. Därför kan det vara en utmaning för dagligvaruhandeln att framgångsrikt marknadsföra det ekologiska sortimentet.Syfte: Syftet med den här studien är att ta reda på hur dagligvaruhandeln arbetar för att marknadsföra det ekologiska sortimentet. Därutöver ska denna studie utreda kring de drivkrafter och hinder som dagligvaruhandeln kan identifiera gällande dess markandsföring och försäljning av ekologiska livsmedel.Design/metod: Denna studie utgår från en deduktiv ansats. All empirisk data är insamlad från sju stycken intervjuer där respondenterna är butikschefer i varsin livsmedelsbutik. Livsmedelsbutikerna är belägna i Borås och dess närområden.Resultat: Den generella slutsatsen som vi kan dra av vår studie är att det har visat sig att flertalet marknadsföringstekniker inom dagligvaruhandeln är gemensamma bland våra respondenters livsmedelsbutiker. Däremot använder inte alla livsmedelsbutiker exakt samma uppsättning marknadsföringstekniker och inte heller i samma utsträckning. Drivkrafter gällande dagligvaruhandelns försäljning av ekologiska livsmedel har bland annat visat sig vara positiva hälsoeffekter och miljöintresse hos konsumenter. Samtidigt har hinder gällande dagligvaruhandelns försäljning bland annat visat sig vara okunskap hos konsument och högt pris.Originalitet/värde: Denna studie visar hur livsmedelsbutiker arbetar för att främja den ekologiska livsmedelsförsäljningen. Kunskap som tillförs i vår studie kan användas för framtida forskning inom ämnen som berör marknadsföring och försäljning av ekologiska livsmedel inom dagligvaruhandeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)