Musik som ett hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Våra erfarenheter är att musik på småbarnsavdelningar upplevs som en rolig aktivitet utanbaktanke. Därför var vårt syfte med rapporten att undersöka om, och i så fall hur pedagogeranvänder musik som hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling.Rapporten är en kvalitativ studie och vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer för attfå en djupare förståelse. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollärare. Två avrespondenterna arbetar på traditionella förskolor och enligt deras hemsidor arbetar de medmusik och språk. Resterande två förskollärare arbetar på musikförskolor. Valet av fyrarespondenter har medfört att generaliserbarheten inte är så hög. Rapportens resultat är enbartrepresentativ för de fyra respondenterna. Intervjuerna spelades in med bandspelare och skrevssedan ut i manus. Därefter analyserades och diskuterades resultatet ställt mot teoridelen.Resultatet visar att pedagogerna använder sig av språkutvecklande musikaktiviteter såsomsång, rörelse och rytm. Sång sker spontant i vardagen och vid samlingen. Vid samlingenförekommer även rörelseinslag. Rytmen sker genom instrumentspelning, men även genomrim och ramsor. Alla pedagoger anser även att musik är utvecklande för språket. Pedagogernaär dock inte alltid medvetna om musikens möjligheter.Genom rapporten kan fler pedagoger bli uppmärksamma på musikens möjligheter för deyngsta barnens språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)