Analys av hur kvinnor framställs i förhållande till män i religionskunskapsböckernas avsnitt om judendomen

Detta är en Kandidat-uppsats från Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

Sammanfattning: Syftet är att jag i min religionsdidaktiska studie ska undersöka hur kvinnor framställs i jämförelse med män i de fyra religionskunskapsböckernas avsnitt om judendomen. Om det nu finns en skev fördelning gällande det bild- och textmaterial som finns, hur kan man då förklara det? Syftet med uppsatsen är också att ta reda på i vilken mån dessa fyra läroböcker i religionskunskap kan uppfylla genusaspekten, då det står i kursplanerna att ”skolan aktivt och medvetet skall främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter”. I uppsatsen utgår jag från följande frågeställningar: Hur framställs män respektive kvinnor i de fyra religionskunskapsböckernas avsnitt om judendomen? Blir kvinnor och män i lika hög grad representerade i text och bild? Om det finns en skev fördelning gällande representationen av män och kvinnor i bild- och textmaterialet, hur ska man förklara detta?  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)