“Det hänger mycket på oss” : En fenomenografisk intervjustudie som visar på variationer om förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse i relation till förskolans miljö och pedagogiska uppdrag.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att söka variationer i förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar som finns i förskolans olika miljöer för att främja barns fysiska aktivitet och rörelseglädje samt om sitt uppdrag i relation till förskolans läroplan. Forskningsfrågorna vi utgår från är: Hur uppfattar förskollärare att de kan skapa möjligheter för barnen till fysisk aktivitet och rörelse utifrån förskolans miljö och material? och Hur uppfattar förskollärare det pedagogiska uppdraget att möjliggöra för barn att uppleva rörelseglädje, vara fysiskt aktiva och utvecklas motoriskt? För att nå förskollärares uppfattningar utgår vi från en fenomenografisk forskningsansats där vi genomfört intervjuer med förskollärare från förskolor med olika förutsättningar i miljön. Resultatet visar på en variation i hur uppdraget tolkas samt hur undervisningen utifrån miljöer och ytor genomförs. Det framkommer ett kompensatoriskt förhållningssätt där förskollärarean passar undervisningen utifrån de förutsättningar som finns genom att organisera situationer där barnen får möta olika sätt för rörelse och fysisk aktivitet. På så sätt är det inte miljön i sig som blir en avgörande faktor för barns möjlighet till rörelse, utan förskollärarnas medvetna och kompensatoriska förhållningssätt till miljö och material som blir avgörande för huruvida miljön begränsar eller möjliggör för fysisk aktivitet och rörelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)