Hur främjas lärmiljön i matematik : Elever i matematiksvårigheter, matematiklärare, speciallärare och deras tankar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Sammanfattning: Borup Linda, (2023). Hur främjas lärmiljön i matematik. Elever i matematiksvårigheter, matematiklärare, speciallärare och deras tankar.Speciallärarprogrammet, Institutionen för  skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Studien förväntas bidra med gynnsamma undervisningsupplägg som matematiklärare, speciallärare och specialpedagoger kan utforma för att nå alla och i synnerhet elever i matematiksvårigheter. Studiens syfte är att undersöka hur några elever menar att de lär sig matematik på bästa sätt. Det är en utmaning att skapa en lärmiljö med likvärdig utbildning men för att lyckas med detta krävs ett gott samarbete. För att fördjupa och nå syftet har två frågeställningar formulerats som ligger till grund för arbetet: När uppfattar några elever att de på bästa sätt lär sig matematik? samt Hur uppfattar några matematiklärare och speciallärare att undervisningsupplägget bör vara när det gäller matematiklärande för alla och i synnerhet för elever i matematiksvårigheter? Metoden är semistrukturerade intervjuer med fem elever, fem matematiklärare, tre speciallärare och två specialpedagoger från fjorton olika skolor. Intervjuerna bearbetades med en tematisk analys för att få svar på forskningsfrågorna. I analysen användes det sociokulturella perspektivet som förklaring till hur kunskap skapas (Säljö, 2020) samt teorier från de tre specialpedagogiska perspektiven; kompensatoriska perspektivet, kritiska perspektivet och dilemmaperspektivet. Perspektiven har valts för att få verktyg till att analysera intervjusvaren samt ge inblick i informanternas resonemang. Resultatet visade informanternas olika tolkningar av begreppet matematiksvårigheter samt betydelsefulla undervisningsupplägg men även olika former av anpassningar och brister i lärmiljön inne i klassrummet framkom. Framgångsfaktorer som konkretisering, relationsskapande och variation i undervisningen framkom men även andra faktorer som hjälper till så svårigheter hindras och måluppfyllelsen kan öka. Genom att hitta framgångsfaktorer i lärandet för elever i matematiksvårigheter är förhoppningen att lättare kunna hitta en lärmiljö och hur den bör vara anpassad så vi får en skola för alla. Specialpedagogiska implikationer som framkom var tidiga insatser, variation så en förståelse kan utvecklas mot en mer inkluderande och differentierad matematikundervisning. Här kan specialpedagogen hjälpa pedagoger genom stöttning, aktivt lyssnande samt entusiasmera till fortsatt lärande. Genom samarbete och god relation kan det regelbundna stödet ges på rätt sätt som gynnar eleverna och en tillgänglig lärmiljö kan skapas.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)