Skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera med föräldrar som har barn med övervikt och fetma

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: De senaste 30 åren har övervikt och fetma bland barn i Sverige fördubblats. Den fysiska och psykiska hälsan påverkas vid övervikt och fetma. Skolsköterskor har en viktig roll i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Samarbete och kommunikation med föräldrar utgör en central roll i skolsköterskans arbete.Syfte: Syftet med studien var att beskriva skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera med föräldrar som har barn med övervikt och fetma. Metod: Studien hade en kvalitativ metod med induktiv ansats. En intervjustudie genomfördes med tio skolsköterskor i fem olika kommuner i mellersta Sverige. Datamaterialet har analyserats enligt innehållsanalys. Resultat: Resultatet mynnade ut i ett övergripande tema; vara professionell i mötet med föräldrar för att stödja och vägleda till en hälsosam livsstil och tre kategorier; utmaningar i kommunikationen, förutsättningar för en god kommunikation och skolsköterskors förhållningssätt.Konklusion: Skolsköterskor i studien beskriver att många föräldrar känner sig ifrågasatta och kritiserade vid kommunikation om barnets övervikt och fetma. Föräldrarna är tacksamma för stöd och positivt inställda till att få vägledning kring barnets levnadsvanor. Skolsköterskorna i studien erfar att trots många års arbetslivserfarenheter inom elevhälsan är ämnet känsligt och utmanande att kommunicera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)