"Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Anna Cwiek; [2016-07-07]

Nyckelord: genrepedagogik; cirkelmodellen; svenska som andraspråk; vuxna;

Sammanfattning: Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. Därefter analyseras elevtexter utifrån den systemisk- funktionella grammatiken samt med hänsyn till kunskapskraven för svenska som andraspråk 1. Därtill genomförs en enkätundersökning för att få svar på frågan hur eleverna upplever metoden. Det genomförda aktionslärandet tyder på att arbetssättet enligt cirkelmodellen kan till stort sätt implementeras i vuxnas lärande på svenska som andraspråk 1. Cirkelmodellen som arbetsätt ger rika tillfällen till samarbete eleverna emellan. Med mycket stöttning från både läraren och klasskamraternas sida blir textskapande mer tillgängligt. Den genrepedagogiska metoden lämnade spår i elevernas texter och den explicita undervisningen om textens uppbyggnad underlättade elevernas textkonstruktion, dock visade det sig vara tidskrävande, vilket överensstämmer med tidigare forskning inom ämnet. Elevtexterna saknade bindeord som ordnar idéer samt innehöll bristande meningsbyggnad, vilket kan tyda på att den här aspekten skulle jag kunna förbättra till nästa gång. De genomförda enkäterna visade dessutom att metoden var uppskattad av elever och lusten att fortsätta arbeta enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen yttrades. Eftersom aktionslärande är inriktat mot att lösa verkliga problem i en given kontext är studiens resultat inte generaliserbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)