Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Kristin Lilja; [2015]

Nyckelord: förskola; högläsning; intervju; språkutveckling; f;

Sammanfattning: AbstractDenna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt.Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till attutbildningsnivån i vissa avseenden påverkade medvetenheten, främst synen på högläsningenspotentialer att vara språkutvecklande. De uttrycker att tidsaspekten samt kravet att genomföraadministrativa uppgifter ger upphov till att högläsningen inte används som litteratur förespråkar. Detskulle vara en god idé att läsa på ett mer effektivt sätt ett par gånger i veckan hellre än att läsa oftaoch ogenomtänkt. Att få till bra lässituationer med många barn kan vara svårt, men om de delas in imindre grupper ökar chanserna till deras delaktighet och utrymme under läsningen. Det ligger på devuxnas ansvar att tillhandahålla barnen rika erfarenheter utifrån högläsning och böcker då det tidigamötet med litteratur kan komma att avspegla barnens framtid som läsande individer.Forskningen är överens om att högläsning med barn är av betydelse för deras framtid. Kunskap hargenom förskollärarutbildningen nått oss om hur viktigt förskolans arbete med litteratur blir då barnsmöten med texter i sina hemmiljöer kan variera avsevärt. Språkutveckling kan gynnas genom atthögläsning praktiseras på ett effektivt sätt med uppföljning, utvecklande samtal och reflexion.Forskningen lyfter fram att förskolor aktivt ska arbeta med högläsning i verksamheten. Vi hargenom vår studie fått kunskap om att högläsning i teori och praktik inte alltid går hand i hand.Används högläsning i förskolans verksamhet på det sätt som forskningen belyser skulle läs- ochskrivsvårigheter upp i skolan kunna bekämpas. Genom att diskutera forskningen och analyseraintervjuempirin i relation till varandra har vi upptäckt att det kan finnas svårigheter med att tillämpaeffektiv läsning i förskolan där många barn och få pedagoger är verksamma. Då vi sammanställtresultaten visas att den ofta dagligt förekommande högläsningen i förskolans verksamhet inteoptimeras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)