Digitala verktygs utbredning i modern musikundervisning

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utforska hur musikämnet, musiklärarens roll och lärandet i musik utvecklats i förhållande till de digitala verktyg som används i musikundervisningen. Tidigare forskning visar på att mycket skett inom skolans digitalisering de senaste 15 åren, både på en övergripande organisatorisk nivå och i de enskilda lärarnas undervisningsvardag. Musiklärarna som intervjuats i denna studie är verksamma på gymnasiets estetiska program, inriktning musik, samt i grundskolans musikundervisning. Genom enskilda intervjuer synliggörs olika aspekter av en musiklärares vardag, belyst med utgångspunkt i musikämnet, där digitala verktyg är en av de artefakter som används. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv, där människans lärande anses ske i ett kulturellt sammanhang, med hjälp av språk och artefakter, har en tematisk analys av de samtal som fördes genom intervjuerna, konstruerats. Den tematiska analysen av transkriberade intervjuer synliggör och beskriver de sammanhang där digitala verktyg påverkar och inverkar på musiklärarens yrkesutövning. Efter snart 15 år av digitalisering i skolans värld, har musiklärarna i denna studie gradvis utökat sin kunskap kring, och registrerat effekterna av digitala verktyg i yrkesutövningen. De har också utvecklat ett kritiskt förhållningssätt när det gäller pedagogisk kvalitetsutveckling och implementering av de digitala verktygen som en del av vardagen i yrkesutövandet. Fortfarande är utvecklingen pågående, och musiklärarna i studien efterfrågar organiserat kollegialt lärande och gemensam professionsutveckling av de processer som de arbetat med de senaste 15 åren. De digitala verktygens inverkan och påverkan på musikämnet och musiklärarprofessionen är en process som bara har börjat, och som kommer att fortgå och utvecklas än mer i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)