Oövervakad maskininlärning för att upptäcka bottar i online-tävlingar

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Sammanfattning: Digital marknadsföring är i dagsläget en snabbt växande bransch och aktörer söker ständigt efter nya sätt att bedriva marknadsföring. I denna rapport studeras en av dessa aktörer, Adoveo, vars värdeerbjudande är att inkludera ett tävlingsmoment i reklamkampanjerna som ger deltagare möjlighet att vinna priser. Problematiskt är dock att priserna riskeras att inte delas ut till mänskliga deltagare, utan istället delas ut till bottar som deltar i tävlingarna både omänskligt många gånger och med omänskligt bra resultat. Syftet med rapporten är att med hjälp av data från denna aktör försöka skilja mänskliga deltagare från bottar. För detta tillämpades två oövervakade maskininlärningsalgoritmer för att klustra datapunkterna, Gaussian Mixture Model och K-medelvärde. Resultatet var en otydlig klusterstruktur där det inte gick att pålitligt identifiera något kluster som mänskligt respektive botliknande. Orsakerna bakom denna osäkerhet var främst designen av reklamtävlingarna samt att attributen i den studerade datan var otillräckliga. Rekommendationer gavs till hur dessa problem skulle kunna åtgärdas. Slutligen genomfördes en analys avseende affärsnyttan med botsäkra tävlingar och vilket mervärde det skapar för företaget. Analysen visade att affärsnyttan från att botsäkra tävlingarna skulle vara stor, då det skulle ge fördelar gentemot konsumenter såväl som annonsörer och konkurrenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)