Matematik med sagor som utgångspunkt : ur åtta förskollärares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Linnea Engblom; Amelia Jarl; [2016]

Nyckelord: Förskola; sagor; matematik; samspel; lustfylld;

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att belysa åtta förskollärares uppfattningar om sagor som verktyg för att främja barns utveckling och lärande i matematik. För att ta del av förskollärarnas uppfattningar har semistrukturerade intervjuer använts som metod. Vi har tolkat vårt resultat genom det sociokulturella perspektivets syn på mediering, samspel och fantasi. Resultatet visade att samtliga förskollärare använde sagor i olika former för att samspela och kommunicera kring matematik för att främja barns matematikinlärning. Det framgick även att förskollärarnas kompetenser och förhållningssätt till matematik var avgörande för vilken matematik som synliggjordes. Slutsatser som kan dras utifrån vår studie var att med stöd av medvetna och kompetenta förskollärare kunde vilken saga som helst användas för att synliggöra matematik. Det kollegiala samspelet visade sig också ha betydelse för att sagor skulle kunna bli en utgångspunkt för andra matematiska aktiviteter och lekmiljöer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)