IDEFICS intervention påverkade barnens totala tid i fysisk aktivitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

Sammanfattning: Introduktion: Fysisk aktivitet definieras som all form av kroppsrörelser som ökar kroppens energiförbrukning. IDEFICS (Identification and prvention of Dietary- and lifestyle-induced health EFfects In Children and infantS) är en av Europas största kohort för att förebygga barnfetma och studien utvecklade en samhällsbaserad intervention (2007/08-2010) som bland annat främjade den fysiska aktiviteten på skolnivå. Syfte: Att undersöka om interventionen påverkade barns fysiska aktivitet i en interventionskommun jämfört med två kontrollkommuner, i Västsverige. Ett delsyfte var vidare att undersöka om den totala tiden i fysisk aktivitet skiljde sig mellan de som var medlemmar i en idrottsförening och de som inte var medlemmar. Metod: För att få svar på arbetets syfte används en kvantitativ metod för att beskriva skillnaden i fysisk aktivitet hos 743 barn, från 2 till 9 år. Information om fysisk aktivitet, kön, ålder och idrottsmedlemskap hämtades från en föräldraenkät. Resultat: Den totala fysiska aktiviteten minskade för både interventionsoch kontrollgruppen från 2007/8 till 2010. I interventionsgruppen var den åldersbetingade minskningen av den totala fysiska aktiviteten signifikant lägre jämfört med kontrollgruppen, framförallt hos pojkar. Idrottsmedlemmar visade också en lägre minskning av den totala fysiska aktiviteten jämfört med icke idrottsmedlemmar. Vid uppdelning av idrottsmedlemmar och icke idrottsmedlemmar hade flickorna med idrottsmedlemskap signifikant lägre minskning i fysisk aktivitet jämfört med flickor utan idrottmedlemskap. Diskussion/Slutsats: Minskningen i total tid i fysisk aktivitet var mindre i interventionsgruppen jämfört med kontrollgruppen, vilket tyder på att interventionen hade en god effekt på barnens fysiska aktivitet. Ett idrottsmedlemskap visade stor betydelse för den fysiska aktiviteten, främst för flickor. Alla barn, men särskilt flickor behöver mer stöttning och uppmuntring i sin fysiska aktivitet. Mer forskning och kunskaper om bästa praxis behövs för att öka barns fysiska aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)