Användarinvolvering för kontinuerlig utveckling i Software as a Service Utformningen av ett feedback-verktyg
Sammanfattning: Något som blivit mer populärt på senare tid är att hyra eller prenumerera på IT-tjänster, så kallad Software as a Service (SaaS). Att kunderna inte behöver göra stora investeringar vid införskaffandet av IT-system innebär att de, utan några större förluster, snabbt kan byta leverantör av system. Därför är det viktigt att upprätthålla en hög användaracceptans för att inte förlora kunder. Med hjälp av användarinvolvering kan företag som tillhandahåller SaaS-tjänster öka sina chanser att ge en god service och behålla sina kunder. Ett sätt att involvera användarna i system som är i drift, är genom inhämtning av feedback. Vår forskningsfråga “Vilka designmönster kan användas för att skapa en miljö i ett SaaS-system som gör att användarna enkelt kan ge kvalitativ feedback?” har vi besvarat med hjälp av metoden Action Design Research. Våra resultat indikerar att Clear Entry Point, Modal Panel och Escape Hatch alla är designmönster som med fördel kan användas. Utöver detta har vi presenterat en ”drag and drop”-lösning på problemet med att användare ska beskriva var i systemet de avser att beskriva något.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)