Personliga tränares uppfattningar och erfarenheter av PT-utbildningar

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Personliga tränare (PT) i Sverige är en yrkesgrupp som verkar på en oreglerad marknad där vem som helst kan kalla sig PT och erbjuda tjänsten personlig träning. Den här studien undersöker svenska PT, deras yrkesverksamhet, utbildning och erfarenheter och uppfattningar om sin egen utbildning. En enkät administrerades till individer som är utbildade och/eller yrkesverksamma PT. I resultatet framträder en mångfacetterad yrkesgrupp, beståendes av män och kvinnor i alla åldrar mellan 18-63 år, med varierande grader av arbetserfarenhet och sysselsättningsgrad arbetandes både som egenanställd och anställd. Resultatet antyder att yrkesverksamma PT är utbildade, både från formella högskoleutbildningar och informella PT-utbildningar. PT anser sig generellt nöjda med sina utbildningar, men önskar att högre krav ställs både på utbildare av PT och de PT som slutför utbildningarna. Särskilt lyfts önskemål från PT fram om en kursplan som i längre utsträckning behandlar de praktiska arbetsuppgifter som kommer med PT-yrkets krav på försäljning och hantering av kunder. Det finns en tro och upplevelse bland PT att om högre krav ställs på PT-utbildningar kan en högre standard av yrkesrollen uppnås och med det kan yrkesrollens förutsättningar förbättras.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)